Zelf een airco repareren – deel 2:
Het probleem oplossen

Dit is het tweede deel van de handleiding om zelf problemen met de airconditioning van je auto op te lossen. Ben je van plan om dit voor de eerste keer zelf te proberen? Lees dan eerst deel 1 van deze handleiding, waarin de onderdelen en het proces duidelijk worden besproken.

Stap 4 – Lekkages opsporen

Het is nu zaak om te controleren of er niets een goede doorstroom van de koelvloeistof van de airco in de weg staat. Het is namelijk belangrijk dat niets het afvoeren van de hitte verhindert, want daardoor kan de airco niet goed functioneren.

In principe kun je dit gemakkelijk zien, omdat je moet kijken naar waar er lekkage optreedt. Het probleem is echter niet altijd zo simpel op te lossen. Je wilt immers niets van de airco zomaar uit elkaar trekken!

In airco’s kan gewerkt worden met een fluorescerende vloeistof. Deze vloeistof wordt toegevoegd aan het systeem, zodat lekken gemakkelijk opgespoord kunnen worden. Lees hiervoor de instructies op de spuitbus nauwkeurig!

Als er een groot lek is, kan er in het systeem geen druk meer opgebouwd worden. Kijk wel uit met porren in het ventiel. Ontluchting is illegaal want er worden in de airco chemische stoffen gebruikt die niet in het milieu terecht mogen komen!

Stap 5 – Controleer of de compressor draait

Om te controleren of de compressor aanslaat, start je de auto en zet je de airconditioning aan. Kijk vervolgens onder de motorkap. De compressor lijkt een beetje op een pomp aan de ene kant, waarnaar grote rubberen en stalen stangen lopen.

Er zit geen vuldop op, maar wel twee soort van ventielen. De katrol aan de voorkant van de compressor bestaat uit een buitenste en binnenste schijf. Die draaien wanneer de elektrische koppeling werkzaam is. Als de airco en de blazer aanstaan maar het centrum van schijven niet draait, dan werkt de koppeling van de compressor niet goed.

Dit kan komen door een slechte zekering, een gebroken schakelaar in het dashboard, een probleem met de bedrading of dat de airco te weinig koelmiddel heeft. Wanneer dit laatste voorkomt, dan slaan de meeste airco’s uit zichzelf uit, om beschadigingen te voorkomen.

Stap 6 – Mogelijke andere problemen vaststellen

Er zijn nog meer problemen mogelijk. Het is zaak daar ook naar te kijken. Op de volgende dingen moet je zeker letten:

  • Slechte schakelaars
  • Slechte zekeringen
  • Gebroken V-snaar (want dan kan de pomp niet draaien)
  • Gebroken draden
  • Falen van de zegel in de compressor

Stap 7 – Voel of er koeling plaatsvindt

Tot slot moet je ook nog voelen of het systeem überhaupt koelt. Als het wel koelt maar niet voldoende, dan kan het komen door een lage druk van het koelmiddel. Dit moet je dan bijgevuld worden. Dit kan je zelf doen, door een koelmiddelkit bij een autozaak te halen. Daar worden altijd instructies bijgeleverd.

Nooit teveel vullen! Daarmee worden de prestaties namelijk niet verbeterd. Sterker nog, daardoor zullen de prestaties afnemen!

Moderne airconditioners meten zelf wanneer zij actief zijn hoe goed hun prestaties zijn. Als er dan koelvloeistof moet worden bijgevuld, wordt dat door het systeem aangegeven. Wanneer je koelvloeistof bijvult, geven deze systemen ook aan wanneer het genoeg is. Maar als jouw systeem nog niet zo modern is, gewoon rustig proberen tot het weer helemaal goed werkt. Simpel zat! Voor actueel auto nieuws

Deel je mee?Tweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someone
Geplaatst in Airco service Getagd met ,