Zelf een airco repareren – deel 1: Het proces

In deze twee artikelen bespreken wij de stappen die je moet doorlopen om zelf de airco-installatie in je auto te repareren. Houd er wel rekening mee dat dit niet heel erg gemakkelijk is! Je hebt een aantal gereedschappen nodig en ook wat technisch inzicht.

Maar met een beetje geduld en doorzettingsvermogen zul je een heel eind komen! Lukt het je om het airco-systeem te repareren, dan scheelt dat je natuurlijk een boel geld! Lees hier snel deze handleiding en wij wensen je veel klusplezier!

Stap 1 – Het probleem vaststellen

Eigenlijk is een airco een soort van koelkast met een vreemde lay-out. Een airconditioner is ontworpen om warmte te verplaatsen en koelte te creëren. De warme lucht uit je auto wordt naar buiten geblazen en de koelte wordt juist de auto ingebracht.

Wanneer er een probleem met de airco van je auto is, kun je proberen dit zelf op te lossen. Hiervoor moet je wel kennis hebben van de onderdelen van de airconditioner van je auto en rustig onderzoeken wat mogelijk het probleem is. Als dat niet lukt, dan is het beter om met de airco naar van expert van een garage te gaan.

Stap 2 – De verschillende onderdelen leren kennen

Een airco-installatie bestaat onder meer uit een compressor, het koelmiddel, de condensor, de verdamper, het expansieventiel en de droger.

  • De compressor comprimeert en circuleert het koelmiddel in het systeem.
  • Het koelmiddel koelt de lucht en neemt dus de warmte over.
  • De condensor verandert het koelgas naar een vloeistof en verdrijft de warmte uit de auto.
  • Het expansieventiel reguleert het koelmiddel.
  • De verdamper geeft de warmte af aan het koelmiddel, zodat de lucht koud wordt.
  • De droger werkt als een filter voor het koelmiddel en houdt de airco schoon.

Stap 3 – Het proces begrijpen

In de airco wordt het koelmiddel onder druk gezet. Dat gebeurt in de koelleidingen van de compressor, de zogenaamde HR-rollen. Deze rollen bevinden zich in het algemeen voor de radiator.

Doordat het gas wordt gecomprimeerd, wordt de radiator behoorlijk warm. Deze hitte wordt daarom door de condensor naar de buitenlucht afgevoerd, samen met de hitte die in de verdamper is opgepikt door het koelmiddel.

Het koelmiddel stroomt nu als vloeistof door de koelleidingen. Hiermee wordt de lucht afgekoeld, waardoor de vloeistof bij de verdamper weer zijn gasvorm terugkrijgt. De ventilator van de auto circuleert nu de lucht over de koude verdamper en in het interieur. Het koelmiddel ondergaat dit proces van vloeistof naar gas naar vloeistof naar gas continu.

Deel je mee?Tweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someone
Geplaatst in Airco service Getagd met ,